Saturday, November 14, 2009

::SHE_GIRL@HE.MAN:: [29]

Baihaqi meletakkan beg pakaian ke tepi almari. Matahari pun sudah mula nak bersinar terang. Rea masih elok berbungkus dalam comforter. Dia menuju ke katil. Duduk di sebelah Rea yang tertiarap.

“ abang... orang ok.”

Selepas hampir 15 minit Rea menangis di telefon, hanya satu ayat tu je yang dia mampu cakap. Ok? Kalau ok kenapa menangis tak ingat dunia.

Terus dia minta setiausahanya carikan tiket penerbangan balik dari Kuching ke Kuala Lumpur. Biar dah tengah malam sekalipun. Yang dia tahu, dia nak dan dia perlu balik.

Sekarang ni melihat Rea dia tertanya apa yang berlaku. Zahra pun tidak tahu. Kesian gadis itu yang terganggu dengan panggilannya lewat malam semalam sebelum penerbangan.

Tangannya mengusap rambut Rea yang terlena. Mata yang bengkak tak usah cakap lah.

“ Icha...” Dia tepuk pipi Rea perlahan. Macam biasa, memang susah nak bangun budak ni.

“ Icha sayang. Bangunlah. Abang balik ni.” bibir dia tersenyum.

Terasa pipi ditepuk perlahan. Sayup-sayup dia dengar suara Baihaqi. Abang? dah balik ke... Mata yang berat dia buka. Berbalam-balam nampak Baihaqi yang sudah tersenyum melihatnya.

“ abang!” tanpa sedar dia sudah dalam pelukan Baihaqi. Terasa macam air mata nak merembes lagi. Hailohh, tak kering lagi ke?

“ Sayang gaduh dengan siapa ni?” Baihaqi meregangkan pelukan. Ibu jarinya dah menyentuh hujung bibir Rea yang terluka.

Rea geleng kepala. Dia kembali merapatkan kepala ke dada Baihaqi. Saat ni dia ingin damai dalam pelukan Baihaqi. Baihaqi kaku membuatkan Rea malu sendiri. Macam tak nak peluk je. Selalunya Baihaqi suka.

Baihaqi sengih. Wajah baru bangun Rea memandangnya aneh. Mamai ke apa budak ni? Janganlah macam ni Icha. Don’t give me that look. Abang tak tahan ni.

Perlahan Baihaqi kucup dahi Rea. Dia berdoa dalam hati. Andai Rea menolak dia tak akan memaksa. Bibirnya menghala ke pelupuk mata Rea yang bengkak. Kedua-dua belah dicium lama. Kemudian turun ke pipi sebelum bertaut dengan bibir Rea. Hangatnya nafas Rea menampar wajahnya.

Rea yang tidak menolak membuatkan Baihaqi semakin berani. Sesungguhnya dia rindukan Rea. Seminggu tidak bertemu membuatkan rindunya menggunung.


Rea duduk di birai katil. Tidak mahu membalas pandangan Baihaqi. Dia tahu Baihaqi sedang merenungnya. Tapi dia segan. Malu dengan adegan pagi tadi. Ahh.. Baihaqi memang pandai cari peluang. Saat dia bersedih dan kerinduan, Baihaqi datang menghulurkan belaian. Dia pula tidak mampu menolak.

“ Icha, abang nak dengar cerita ni. Dari tadi senyap je. dah jadi patung cendana ke?”

Baihaqi duduk di sebelah isterinya. Terus merona wajah putih Rea. Haha.. dia sengih. Entah kenapa dia sukakan rona itu.

“ mana ada cerita.” Rea pandang ke sisi satu lagi. Mahu sahaja dia tolak Baihaqi jauh dari sisinya. Dia malu.

Bisu. Dua-dua membisu. Hembusan nafas yang menampar telinga membuatkan Rea terkedu. Mr. Qiqi yang melirik menggoda dipandang dengan hujung mata.

“ abang kenapa?” Rea bingkas bangun sebelum tangannya ditarik Baihaqi. tidak sedar yang dia sudah di ribaan sang suami. Malahan sudah dikunci ketat menghalang dia lari.

“ kenapa sayang abang ni menangis semalam?” Baihaqi kembali kepada persoalan asal. Tidak mahu terus terbuai dengan keinginannya yang membara.

“ tak ada apa-apa.” Rea cuba mengelak. Alasannya terlalu bodoh. Menangis sebab kena penampar? Dia bukannya lemah sangat. Menangis sebab dihina? Ye lah kot.

“ Baik cerita. Kalau tak, abang takut jadi macam pagi tadi je.”

Erkk... tatkala bibir Baihaqi mencecah pangkal lehernya, Rea terkelu.

“ abang! Orang nak ceritalah ni.” Dia menolak dada Baihaqi. Dia tarik nafas dalam. Mahu berkongsi rasa dengan Baihaqi.

Belum sampai separuh cerita terasa tangan Baihaqi yang melingkari pinggangnya semakin longgar. Dah lah lelaki itu diam membisu. Dia bangkit dari ribaan. Tersenyum melihat Baihaqi yang sudah tersengguk kecil.

Mesti suaminya itu penat sampai boleh tertidur. Dengan dia di pangkuan. Macam mana ni?

“ abang...” dia pegang tangan Baihaqi.

“ ehh.. dah habis ke?”

“ abang tidurlah dulu. Penat sangat nampak.”

Laju Baihaqi memanjat katil. Berbaring selesa sebelum menarik tangannya sekali. Hampir sahaja dia terjerit.

“ Ya ALLAH. Dok meronta ni kenapa? Sekarang Icha dah naik pangkat jadi bantal peluk rasmi abang.” Baihaqi mengeraskan pelukan.

Naik pangkat jadi bantal peluk? Sebelum ni kain buruk ke?

Dia berhenti meronta. Merenung wajah Baihaqi yang sudah memejamkan mata. Rasa bersalah kerana membuatkan Baihaqi keletihan sebegitu. Mesti lelaki itu kerisauan semalam.

Cupp... dia terkedu. Serangan hendap lagi. Ingatkan Baihaqi dah tidur. Eh eh, boleh pula tersenyum dengan mata yang sudah terpejam tu. Suka ye.

Dia dekatkan wajah ke wajah Baihaqi. Bibirnya menyentuh bibir Baihaqi. Membulat mata Baihaqi. Dia pula pejamkan mata. Segan! Dia tarik balik bibirnya.

“ sayang abang dah makin berani ye.” Terasa pipinya ditarik Baihaqi.


Datin Sofea yang merenungnya pelik dipandang. Dia angkat kening. Wanita itu hanya geleng kepala sebelum berlalu keluar dari dapur. Dia pula yang rasa pelik. Apa kena dengan mama?

“ Aqi. Apa buat anak orang macam gitu sekali?”

Suara Datin Sofea yang menegur Baihaqi di meja makan menerjah telinga. Anak orang mana? Buat apa? Ni yang nak pasang telinga ni.

Rea menikus di tepi pintu dapur. Tanpa sedar gelas yang tadi diambil dibawa ke mulut. Cuba sedaya upaya memasang telinga. Tak apa ke?

“ buat apa ma?” Baihaqi yang sedang menyuap nasi ke mulut berhenti seketika. Mama ni laa. Baru je balik dah nak start membebel. Rea ni mana? Orang suruh ambil gelas, dia pergi beli gelas ke. Nak tercekik dah ni.

“ ye la. Baru seminggu tak jumpa, sampai lebam bibir Rea. Aqi gigit ke apa?”

Datin Sofea duduk di bangku sebelah anaknya. Balik pagi tadi, terus Baihaqi menghilang ke bilik. Dah dekat pukul tiga baru nampak muka. Tu pun sebab lapar nak makan tengahhari. Turun dari bilik, hujung bibir Rea dah nampak lebam. Semalam tak ada pun.

“ mana ada ma. Bibir dia tu bukan Aqi yang buat. Dia jatuhlah.”

Rea yang mencuri dengar terasa malu. Ketara sangat ke lebam di hujung bibir. Nasib baik Mr. Qiqinya pandai cover. Kalau mama tahu dia bergaduh semalam mesti teruk kena leter. Tapi sekarang mama dah salah sangka. Sebab tu kot pandang dia macam alien kepala tiga je tadi.

“ yang kat leher tu, jatuh juga?” Datin Sofea masih tak puas hati. Risau anak terunanya ganas sangat.

“ tu Aqi buat ma. Over excited sikit pagi tadi.” Baihaqi tebar sengih. Malu juga dengan mama yang menyoal macam polis je ni. Macam mana tak teruja sakan, first time tu.

Rea tengok leher sendiri. Ishh... macam mana tak perasan ni. Tu lah, tengok cerminnya jarang. Macam mana nak cover ni? Baju t-shirt yang dipakai pun leher bulat. Tak ada kolar. Kalau berkolar boleh juga tutup sikit-sikit. Belum sempat fikir, Baihaqi dah menyeru namanya.
Alamak, gelas air.

“ lamanya ambil gelas. Nasib baik tak tercekik je.”

Rea pandang sekeliling. Mama dah tak ada. Ke ruang tamu kot. Baihaqi yang merenungnya dikerling sekilas. Air kosong dituang ke dalam gelas.

“ tengok apa?” Baihaqi menyoalnya pelik.

“ tak ada apalah. Nak nasi lagi ke?” dia soal Baihaqi balik.

“ ni pun tak luak lagilah. Duduk lah makan sekali.”

Rea duduk. Baru teringat yang mereka baru nak mula makan tadi sewaktu dia berlalu mengambil gelas di dapur. Baihaqi yang tersengih-sengih dipandang geram.

“ kenapa?”

“ Tak ada apa. Nak lagi tak?”

Rea kerut dahi. Nak apa? Hantar isyarat mata je. Malas nak buka mulut.

“ Macam pagi tadi.” Serentak itu Baihaqi kenyit mata.

Arghh... gatalnya. Sekeh kepala tu karang.

17 comments:

  1. hohohoho...
    nakal jg aqi 2...
    kcian rea, nak aqi gtahu 1 kolej bhawa rea dah kawen bkn pmpuan smpanan...
    smbung2 best r...

    ReplyDelete
  2. very the romantik la mr qiqi..heheh..nk lagi..!nk lagi..!

    ReplyDelete
  3. nak lagi...hik3x...best cite..buat aku tersenyum aje...

    ReplyDelete
  4. huhuhu.. ske n3 kali ni!!
    romantica de amor!!
    hohoho.. nak lagi!!!

    ReplyDelete
  5. hehe..romantik...suka2..sambung lagi..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. waakakaka..
    romantis gtuh mr qiqi kite..
    amek kesempatan ye..
    hahaa..
    tape2..icha pon ske tuh..
    muahahhaa..
    smbung2..

    ReplyDelete
  8. bestnye....so romantik ler ceta nih....x sabar2 nak tunggu next epsd....

    ReplyDelete
  9. best lar...smbng lar lg cite nie.....

    ReplyDelete
  10. xmo smbung dh lme..lme t'gu ni...

    ReplyDelete
  11. cik writer, cite ni x sambung da ke? :(

    ReplyDelete
  12. Cik penulis, cerita ni x de ending ke? X bez la kalo cmni.. Hmm :(

    ReplyDelete
  13. x nak sambung lagi ke lamanya

    ReplyDelete
  14. npe x smbung lg...best la

    ReplyDelete
  15. bestlah tpi episod 28 x dpt bce.. huhu

    ReplyDelete
  16. X ada sambgan lg ke...

    ReplyDelete