Sunday, November 1, 2009

::SHE_GIRL@HE.MAN:: [24]

Baihaqi melangkah ke dalam rumah. Tubuh dihempas ke sofa berangkai di ruang tamu. Penat terasa memenuhi urat saraf. Semakin bertimbun pula kerja di pejabat. Jam di tangan dikerling sekilas. Pukul 8.30 malam.


“ Aqi, dah solat Maghrib belum?” Datin Sofea menghampiri anak lelakinya.

“ dah ma. Singgah kat masjid tadi.” Baihaqi mencapai tangan ibunya lalu sicium. Tabiat yang sudah disemai sejak kecil. Tanda dia menghormati wanita yang sudah melahirkan dan membesarkannya dengan gigih.

Datin Sofea menggosok kepala anaknya. Baihaqi sukakan sentuhan ibunya. Terasa sudah lama tidak bermesra begitu dengan mama.

“ mana Papa ma?”

“ masjid la. Lepas Isyak nanti balik lah papa tu.” Baihaqi bersyukur. Walaupun sibuk dengan urusan dunia tapi papanya masih setia meluangkan masanya untuk bekalan akhirat. Memang itulah yang sepatutnya dilakukan oleh setiap manusia yang bergelar hamba ALLAH, YANG MAHA PENCIPTA.

“ Aqi dah dinner belum?”

“ belum ma. Mama masak apa hari ni?”

“ Ayam masak merah. Tomyam udang pun ada. Aqi nak makan sekarang ke?”

“ mandi dululah ma.” Badan terasa melekit. Lagipun kalau mandi lepas makan nanti perut jadi buncit. Hilanglah kemachoan dia nanti.

“ Ye lah. Nanti ajak Rea makan sekali. Dari petang tadi dia duk berkurung dalam bilik. Risau juga mama kalau dia sakit. Bila tanya cakap ok, ok.”

Baihaqi tersentak. Sebenarnya memang dari tadi dia ingin bertanya ke mana gadis itu. sejak dia pulang tidak terlihat pun kelibat isterinya itu. laju dia bingkas bangun.

“ Aqi naik dulu ma.” Laju dia memanjat anak tangga. Risau bertandang di hati.


Pintu bilik dibuka perlahan. Dia melangkah ke dalam setelah mengucapkan salam. Suis lampu dipetik menerangi seluruh bilik. Dia cuba menenangkan hati yang diamuk kerisauan. Dia menghampiri katil. Rea berbungkus enak di dalam selimut. Ingatkan sakit teruk. Wajahnya yang terlena nampak sedikit pucat. Tangan dilekapkan ke dahi. Tak panas. Lega hatinya.

Dia masih merajuk dengan Rea. Rea pula buat tak kisah dengannya. Petang dua hari yang lepas semasa di kampung dia puas mencari isterinya. Memanglah Rea meminta izin untuk keluar berjumpa dengan kawan-kawannya tapi tiba-tiba dirinya terasa rindu. Terasa lama isterinya itu keluar. Juga terasa bersalah kepada Rea kerana sibuk menyemak kerjanya walaupun ketika di kampung.

Nasib baik ada Firdaus yang kebetulan mahu ke padang. Kata Firdaus, kalau Rea kata nak berjumpa dengan kawan-kawannya mesti di padang. Lalu dia bersetuju membonceng motosikal Firdaus ke padang.

Sepuluh minit dia memerhatikan Rea yang masih lincah di padang. Firdaus yang mahu memanggil Rea dihalang. Perasaannya ketika itu bercampur aduk. Marah kerana Rea seolah-olah tidak mahu mendengar katanya yang dia tidak suka gadis itu bermain bola. Geram kerana Rea kata mahu berjumpa kawan bukannya meminta izin untuk bermain bola sepak.


“ Qiqi!” Berlagu dia memanggil.

Baihaqi tidak mengendahkan panggilan Rea. Dia mengkakukan diri di atas katil. Sejak balik dari padang dia tidak menegur langsung gadis itu membuatkan Rea tidak keruan.

“ Qiqi! kenapa ni?” Rea sudah bersila di hadapannya. Tangan gadis itu memegang lengannya yang berbaju melayu.

“ abang marah ke? Orang mintak maaf.” Rea menggoncangkan tubuh suaminya yang langsung tidak mengendahkan dirinya. Selalunya panggilan Qiqi akan membuatkan lelaki itu menarik muncungnya.ni langsung tak beriak.

“ tak. Abang tak marah pun. Pergilah main lagi.” sedikit keras suara Baihaqi membuatkan Rea tersentak.

“ orang kan dah minta maaf. Abang dendalah orang.”

“ malas.” Laju Baihaqi merebahkan tubuh. Dia mahu menenangkan perasaan sendiri.
Terasa pipinya dikucup lembut. Kedengaran suara sayu Rea mengucapkan selamat malam. Tiba-tiba dia terasa nak merajuk. Untung-untung dia boleh dapat lebih dari sekadar kucupan di pipi.

Namun rajuknya tidak dilayan kerana pagi esoknya Rea turut menarik muka masam. Marah kerana dia membuat keputusan untuk pulang awal ke KL. Gadis itu tidak sempat mahu pergi berjumpa teman-temannya yang lain. Dan sampai ke hari ni, mereka tidak bertegur sapa. Masing-masing cuma memaniskan muka ketika di hadapan mama dan papa.


Baihaqi tersedar dari lamunan apabila terdengar azan Isya’ yang berkumandang dari masjid yang hanya selang lima buah rumah dari banglo papanya. dia segera membersihkan diri untuk menunaikan kewajipannya.

Kopiah putih diletakkan ke atas meja solek. Usai sudah kewajipannya. Lega kerana tanggungjawabnya pada YANG ESA sudah dilakukan. Dia menghampiri Rea yang masih berselubung dengan selimut. Wajah gadis itu berkerut-kerut.

“ Icha kenapa ni?” Baihaqi sudah mula diburu risau. Rea mencelikkan matanya yang sudah bergenang dengan air mata.

“ sakit.” Rea bersuara perlahan. Dari petang tadi sakitnya datang. Seketika tadi je dia tertidur setelah lega sedikit. Ni sakitnya dah mula menggila lagi.

“ kat mana? Jom pergi klinik.” Baihaqi menarik selimut. Dia ingin memeriksa isterinya. Namun dia terkaku seketika. Kali pertama dia melihat tubuh Rea yang hanya bersinglet dan seluar pendek paras paha. Cepat-cepat dialihkan pandangan dari tubuh Rea. Nafsu janganlah datang tika ini.

Tangan Rea masih menekan-nekan perut yang sakit. Setelah emosinya sedikit stabil, Baihaqi menarik tangan Rea dari perutnya. Wajah Rea memang pucat saat itu.

“ kenapa?” tanya Baihaqi lagi.

“ sesungut.” Perlahan suara Rea antara dengar dengan tidak dengar.

Baihaqi garu kepala. Sesungut?

“ Sesungut? Apa tu?”

“tak tak.. senggugut!” Rea membetulkan bahasanya.

Owh.. period pain. Apa yang dia nak buat ni? Bukannya dia tahu pun hal-hal perempuan ni. Ada ubat ke tak? Tanya mamalah.

Baihaqi laju mencari ibunya di ruang tamu.

“ ma. Ada painkillers tak?”

“hah?” terkejut Datin Sofea. Tiba-tiba sahaja Baihaqi menyergahnya. Dia pun tengah leka menonton rancangan di kaca televisyen.

“ sorry ma. Ada painkillers tak?” Baihaqi cuba bertenang.

“ nak buat apa?siapa yang sakit?”

“ Icha. Dia period pain.” Terasa panas wajah Baihaqi. malulah berbicara soal perempuan dengan mama sedangkan dia seorang lelaki.

“ period pain?” Datin Sofea tersenyum kecil.

“ tak adalah Aqi. Mama pun dah lama tak kena period pain ni.”

“ macam mana ni ma? Macam sakit sangat je Icha tu ma.” Baihaqi garu kepala yang tidak gatal. Lupa seketika pada rajuknya.

“ ambik minyak anginlah. Urut-urut sikit perutnya.”

Arahan ibunya dipatuhi. Dia menyentuh perut isterinya yang sedikit keras. Mula-mual Rea enggan tapi dia berkeras. Tidak tahan sakit, gadis itu membenarkannya mengurut. Wajah Rea yang tadinya pucat sudah kelihatan kemerah-merahan. Malu mungkin. Dia pun terpaksa menyabarkan nafsu yang mencucuk-cucuk hati.

“ dah ok ke?” Baihaqi bertanya prihatin.

“ oklah sikit. Terima kasih.”

“ dah tidurlah.” Baihaqi menyelimuti tubuh isterinya. kucupan lembut dihadiahkan di dahi Rea. Tangannya membelai rambut Rea yang masih cuba menutup mata. Matanya merenung wajah Rea.

“ janganlah tengok.” Rea bersuara halus membuatkan dia tersenyum.

“ ye lah. Tidurlah. abang nak pergi makan kejap ek.” Rea membuka mata.

“ belum makan ke?” rasa bersalah mengetuk tangkai hati. Baihaqi mengangguk perlahan.

“ Orang temankan abang ek?”

“ tak payah lah. Dah tak sakit ke?”

“ tak. Abang turun dulu. Orang tukar baju kejap nanti orang turun.” Baihaqi akur. Ok jugak. Tidaklah bosan sangat makan malam sendirian.


p/s: idea ngah kering skrang ni. risau dengan exam kot. tp still nak menulis. so, hope enjoy.

3 comments: