Monday, April 12, 2010

Hero Heroine [3]

Benjamin mendekat. Cepat-cepat dia sauk lengan kanan Redzuan. Buat-buat memeluk erat mamat rambut pacak tu.

                “ Rey!” Redzuan yang bingung lima saat yang lalu sudah buat muka bosan. Buaya ni lagi.

                “ Ben... nak apa? Kitaorang nak cepat ni.” Reynuha buat-buat tak peduli dengan muka kelat Benjamin.

                “ kot ye pun tak suka tengok muka aku, tak payah lah nak peluk mamat tu.”

                “Oh ho... sorry. Dah terbiasa.” Dia gelak gedik. Redzuan buat muka bosan.

                “ Nak bagi ni je pun. Nah... Lagipun hari ni I got new minah. See you. Bye!” sepantas kilat Benjamin berlalu.

                Amboi. Terkejar-kejarkan dia lepas tu boleh pula cakap pasal awek lain depan dia. whatever lah mamat.

                “ Hey... that’s so gay!”

                Automatik dia berpaling mencari arah suara tu. cepat-cepat dia lepaskan lengan Redzuan. Redzuan hembuskan nafas dengan mulut.

                “ Kelvin!”

                Lelaki cina tu gelak kecil sebelum menyapa Redzuan. Menumbuk perlahan penumbuk kanan Redzuan. Reynuha juga menghulurkan penumbuk. Mahu disapa dengan cara yang sama.

                “ You’re not my kawan , GIRL !” Kelvin gelak sebelum mengetuk sesudu cap yang dia pakai. Perkataan girl sengaja dikuatkan.

                Dia muncungkan mulut lalu cap ditanggalkan. Membetulkan rambut sebelum disarungkan balik cap hitam Adidasnya.

                “ Coffee?”

                Redzuan mengangguk. Membuntuti langkah kawan sedari kecilnya. Reynuha ikut sekali. Dah lama tak tengok muka lelaki mata sepet tu.

                “ Kau pergi mana?” Redzuan duduk. Bertentangan dengan Kelvin. Reynuha ambil tempat di sebelahnya. Menghirup teh ais.

                “ Quite busy laa this week.” Spek mata hitam ditanggalkan.

                “ hmm... already starting your practical right. So, how? Fun?”

                Kelvin sengih sambil menangguk-anggukkan kepala. Diam sebelum ambil nafas dalam-dalam.

               “ I think I’m in love laa bro.”

                Nyaris tak tersembur air dalam mulut. Redzuan yang tadi galak mengetuk meja terkaku seketika. Ini hal luar alam ni.

                “ Siapa?” Reynuha yang teruja. Bukan senang mamat cina ni nak buka topik macam cinta.

                Kelvin seluk poket mengeluarkan PDAnya. Redzuan yang selama ni asyik buat muka tak perasaan pun dah mula teruja sama. Reynuha lagilah dah terjenguk-jenguk mengintai apa yang sedang Kelvin cari dalam PDAnya.

                Gambar sekumpulan manusia yang berlatarbelakangkan bangunan warna biru tu ditatap. Dan bangunan tu adalah 2/3 daripada gambar.  Jatuh cinta dengan bangunan? That’s so like Kelvin.

                “ as expected from you.” Reynuha dah mencebik. Kembali menyandarkan badan ke kerusi. Ingatkan jatuh cinta betul-betul. Kelvin sengih.

                “ Malay girl?” Redzuan kembalikan PDA kawannya. Bukan susah nak baca hati Kelvin. Reynuha bulatkan mata. macam mana Red tahu?

                Kelvin gelak lagi. Red memang boleh baca dia walaupun dia tak kata apa. Dia anggukkan kepala.

                “ which one?” Reynuha rampas balik PDA tu. tak puas hati. Nak juga cari siapa gerangan gadis bertuah tu.

                “ Kurung with blue shawl.” Matanya menangkap imej gadis tu. di hujung kiri sedangkan Kelvin di hujung kanan. macam mana Red boleh tahu? Ke Kelvin dah bagitahu Redzuan dulu dan pura-pura konon tak tahu. Saja nak buli dia.

                “ how did you know that? Kelvin already told you right?”

                “ silly. That’s the power of friendship. Only me and Red know how to do that.” Kelvin gelak. Reynuha jelirkan lidah. Kalau mamat berdua ni dah jumpa, memang dialah yang jadi mangsa.

                “ her name?” Redzuan pandang wajah temannya. Malas nak layan perangai Reynuha.

                “ Adila.” Kelvin tersipu seketika.

                “ Good luck then.”

                Kelvin yang malu-malu menjeling pada si gadis. Namun gadis tu hanya tersenyum dengan tanda peace di tangan. Dari situasi gambar tu dia tahu, Kelvin sudah jatuh cinta dan gadis tu masih tak tahu.

                Reynuha mengeluh. Benci bila dia ada di antara mereka berdua. Memang langsung dia tak boleh nak faham bahasa mereka.

                “ Thanks and I think you also need the luck.”

                Satu ayat tu je sudah membuatkan telinga Redzuan merah. Malu! Reynuha sudah ternganga. Hebatnya Kelvin boleh baca hati Redzuan macam buku. Sedangkan dia yang dah sudah berbelas tahun berkongsi rumah pun tak boleh faham hati batu lelaki tu.

                “ Kelvin... teach me that skill. I also want to read his mind.”

                “ tunggu lagi sepuluh tahun laa GIRL !” Kelvin gelak besar dengan Redzuan yang senyum mengejek. Eiii... benci.

                “ dengan siapa? Kelviiiiiin.... bagitahulaaa.” Reynuha panggil nama Kelvin meleret.

                “ Ok laa GIRL! Obviously with a girl... sweet smile... small nose... hazel eye... a pair of ear...  black hair.... Physically perfect. ”

                Kelvin hirup kopinya. Reynuha muncungkan mulut. baik tak payah cakap macam tu. Redzuan hanya jungkit bahu. Tapi sekurang-kurangnya dia tahu bahawa hati Redzuan sudah dihuni orang.

                “ dah... dah.. drop the subject. So, what you gonna do with her?”

                Soal cinta dua bangsa bukan soal remeh. Bukan setakat bangsa malah berlainan agama. Dia kenal siapa Kelvin. Lelaki yang membesar dalam rumpun Melayu. Dah banyak tahu budaya dan adat orang Melayu. Tapi soal agama? Islam bukan mainan.

                “ haah... I guest no other way. I need to ask your help. Guide me about Islam. will you?”

                Terasa berat beban kepercayaan yang Kelvin galaskan ke bahunya. Minah yang duduk sebelah dia sambil buat konon-konon tak dengar tu pun dia tak berjaya nak betulkan. Diri pun masih bengkok. Tapi alangkah berdosanya kalau dia menolak seorang yang berminat dengan Islam.

                “ InsyaALLAH... but don’t do this for a girl. Do it for ALLAH.”

                Kelvin tarik nafas dalam-dalam. Dia yakin. Ini yang hatinya mahu. Dia senyum.

                “ thanks kawan!”

                Redzuan  tepuk bahu Kelvin. Reynuha hanya membisu.

                “ one more... mung keno blaja kecek kelate.”

                Kelvin ternganga sebelum tergelak.

                “ I don’t get it but you sound so funny.”

                “ You kena belajar cakap Kelantan.”

                “ oww... it’s will be hard. And funny.” Kelvin senyum. Adila, tunggu saya boleh?

                Reynuha sekali lagi ternganga. Macam mana Redzuan boleh tahu minah tu orang Kelantan dengan hanya sekeping gambar. Tu pun yang muka nampak sebesar kepala mancis.

                “ I need to go. See you next time. and also thanks for the help.” Kelvin berdiri. Dia ada kelas sekejap lagi.

                “ No hal laa kawan.”

                Bertemu penumbuk sebelum bertukar senyuman.

                “ And you GIRL, wear something girlish please.”

                Sekali lagi Kelvin tumbuk sesudu capnya. Eii... mamat ni la. dah laa suka sangat tekankan perkataan GIRL tu. macamlah dia tak sedar yang diri tu perempuan..

                Langkah Redzuan diikut dari belakang. Kelvin berlalu ke arah bertentangan. Dia sekali lagi betulkan rambut.

                “ Red... how you know that girl from Kelantan?”

                Redzuan senyum segaris sebelum pandang belakang.

                “ she got the logo on her bag. Daaa... lembap!”

                Auchh... dia pegang telinga yang ditarik Redzuan. Geramnya. Satu..dua.. tiga.. belakang badan Redzuan ditolak ke depan.

                Prang... bunyi pinggan yang jatuh ke lantai membuatkan satu kafe terdiam. Reynuha ketap bibir. salah dia, kan?

                Redzuan ketap bibir. Geram!

                “ Sorry...” gadis berbaju kurung biru muda tu nampak pucat. Abang rambut pacak ni nampak garang.

                “ No... my fault. Sorry.”

                Redzuan seluk poket jeans. Not lima ringgit dihulur pada gadis tu.

                “ Ganti rugi.”

                Reynuha gigit bibir sebelum tayang peace. Senyum pada gadis tu. perlahan-lahan dia berjalan melepasi Redzuan yang sudah bermandi mee goreng. T-shirt putih tu dah bertompok minyak.

                “ Nuha...”

                Cepat-cepat dia tekup kedua telinga. Jangan tarik telinga lagi. Redzuan cekap mencekup bahagian belakang kolar bajunya. Dia sengih lebar-lebar. Angkat sepuluh jari macam nak sembah raja.

                “ sorry kak long... saya tak sengaja tertolak abang saya tadi. maafkan saya dan dia.”

                Gadis tu terpinga-pinga. Reynuha tayang sengih lebar-lebar. Redzuan makin merah muka. Malu ke?

                “ tak pe.. sorry abang . baju dah kotor. Saya betul-betul tak sengaja.” Takut-takut gadis tu bersuara.

                “ tak pe. Jom!”

                Redzuan tarik dia keluar dari kafe.  Masih pegang kolar bajunya. Hmm... kenapa Red macam malu-malu? Selalu tu bukan buat muka tak de jiwa ke?

                Hazel eye.. gadis tu ada hazel eye!

10 comments:

  1. yeah...
    ada N3...:)
    thx writer

    ReplyDelete
  2. o-o..
    there is something..

    ReplyDelete
  3. 0.o
    sapa gurl tu??
    asal dia blush??
    napa!!
    hehehe
    over excited plak..
    ^_^

    ReplyDelete
  4. oohhhhhh.....tapi mungkin tanpa sedar...., rey dibelenggu dengan perasaan yg dia sendiri tak pasti.....kecewa....cemburu....sort of!!!!apapun, akak follow..............

    ReplyDelete
  5. nuha salah faham kot.
    takkan la zuan dgn that girl

    ReplyDelete